Skema Pemarkahan : Sejarah Kertas 3
Soalan:1 Jelaskan latarbelakang kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Soalan
|
Kod
|
Isi dan huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan/latar belakang Jelaskan kedatangan Islam di Asia Tenggara
|
1
| |
F1
|
Kedudukan stategik
|
1
| |
H1a
|
Terletak diantara China dan India
|
1
| |
H1b
|
Terletak di Selat Melaka
|
1
| |
F2
|
Bandar pelabuhan
|
1
| |
C1a
|
Sriwijaya/Pasai/Perlak/Melaka/Bantam/Cirebon/Makasar/Brunei/Pattani
|
1
| |
F3
|
Mempunyai hubungan dengan pelabuhan lain
|
1
| |
C3a
|
Di Lautan Hindi-Mocha/Hormuz/Surat/Goa/Colombo
|
1
| |
C3b
|
Pantai Koromandel India – Masulipatam/Pondecherry
|
1
| |
C3c
|
Di Laut China Selatan – Canton dan Amoy di China
|
1
| |
F4
|
Tiupan angin monsun
|
1
| |
H4a
|
Menentukan masa kedatangan pedagang dari Timur dan Barat
|
1
| |
F5
|
Jalan sutera
|
1
| |
H5a
|
Merentangi wilayah Asia Barat ke Asia Tengah dan seterusnya ke China
|
1
| |
F6
|
Pusat perdagangan utama
|
1
| |
H6a
|
Menjadi tumpuan pedagang Melayu, Arab, China, dan India
|
1
| |
F7
|
Kekayaan hasil bumi
|
1
| |
C7a
|
Produk pertanian/loham/hasil hutan
|
1
| |
F8
|
Peranan pendakwah
|
1
| |
H8a
|
Pedagang Islam berdagang sambil berdakwah
|
1
| |
Mana-mana 5 x 1
|
(5 M)
| ||
2
|
Penyebaran Islam di Asia Tenggara
| ||
i) Perdagangan
| |||
F1
|
Dakwah Islamiah disebarkan pedagang Arab, China dan India
| ||
F2
|
Perdagangan di pelabuhan di Selat Melaka, Teluk Siam, Indo-China, kepulauan rempah seperti Maluku, Makasar termasuk pelabuhan di Laut Jawa
| ||
F3
|
Kemurnian sikap dan tingkah laku pedagang Islam
| ||
F4
|
Semangat dakwah Islamiah
| ||
F5
|
Sifat mahmudah – terpuji, bersopan santun, ikhlas
| ||
F6
|
Hubungan baik pedagang islam dengan pemerintah tempatan
| ||
ii) Perkahwinan
| |||
F7
|
Perkahwinan Siasah
| ||
F8
|
Perkahwinan Sultan Mansur Syah dengan puteri Siak, Kampar dll
| ||
F9
|
Perkahwinan Biasa
| ||
F10
|
Perkahwinan ulama Islam atau pedagang Islam dengan penduduk tempatan
| ||
F11
|
Tersebar dikalangan keluarga orang baru dikahwini
| ||
F12
|
Seterusnya tersebar dikanlangan masyarakat sekeliling
| ||
iii) Pengislaman Raja dan golongan bangsawan
| |||
F13
|
Rakyat taat kepada raja dan pembesar
| ||
F14
|
Raja atau bangsawan memeluk Islam, rakyat akan ikuti
| ||
F15
|
Pengislaman Megat Iskandar Syah diikuti pembesar dan rakyat
| ||
F16
|
Raja Malik al- Salih memeluk islam diikuti pembesar dan rakyat
| ||
F17
|
Pasai jadi kerajaan Islam kuat
| ||
iv) Kelahiran Kerajaan Islam
| |||
F18
|
Contoh – Perlak, Samudera-Pasai, Melaka, Aceh, Demak, Mataram, Sulu dan Mindanao
| ||
F19
|
Melalui penguasaan wilayah
| ||
F20
|
Peranan Tun perak
| ||
F21
|
Kawasan baru mendapat keistimewaan
| ||
F22
|
Kerajaan Johor Riau menawan kembali Melaka –kearah kegemilangan
| ||
F23
|
Demak menyebar Islam ke seluruh Pulau Jawa
| ||
F24
|
Aceh di bawah Iskandar Mahkota Alam menyekat ajaran Kristian
| ||
F25
|
Pattani –raja Phya Tu Nakpa tukar nama islam Sultan Mahmud Syah
| ||
v) Peranan Pusat Kebudayaan
| |||
F26
|
Pusat penyebaran Ilmu
| ||
F27
|
Pusat Penyebaran Islam
| ||
F28
|
Samudera-Pasai pusat penterjemahan
| ||
F29
|
Kitab Arab diterjemah ke dalam bahasa Melayu
| ||
F30
|
Kitab al-Dur al-Manzum dikirim dari Melaka ke Samudera-Pasai diterjemahkan
| ||
F31
|
Karya sastera – Hikayat Muhammad Ali Hanafiah ........
| ||
F32
|
Syair, puisi – Bustanus Salatin
| ||
vi) Peranan Mubaligh
| |||
F33
|
Syeikh Ismail dan Fakir Muhammad pendakwah terkenal
| ||
F34
|
Syaikh Maulana Abdul Aziz
| ||
F35
|
Keperibadian mereka jujur, lemah lembut
| ||
F36
|
Ulama mengajar perkara asas tenteng islam – tak formal
| ||
F37
|
Masjid, Surau, rumah menjadi tempat belajar
| ||
F38
|
Di Aceh – Pondok atau dayah
| ||
F39
|
Hamzah Fansuri, Abdul Rauf Singkel
| ||
F40
|
Di Jawa – wali Songo (Wali Sembilan) berdakwah – sebar islam
| ||
vii) Keistimewaan Islam
| |||
F41
|
Islam mencakupi semua bidang kehidupan
| ||
F42
|
Konsep Keesaan tuhan
| ||
F43
|
Hak individu
| ||
F44
|
Konsep kebahagiaan hidup didunia dan akhirat
| ||
F45
|
Islam menuntuk manusia berfikir secara rasional
|
3. Jelaskan aspek pengaruh Islam Di Asia Tenggara
i) Pemerintahan dan Pentadbiran
F1 Institusi kesultanan
F2 Sultan Ketua negeri
F3 Mufti penasihat agama sultan
F4 Gelaran Sultan
F5 Khalifatul Mukminin – pemimpin mukmin
F6 Islam agama rasmi
*Mana-mana yang munasabah boleh diterima
ii) Sistem Pendidikan
F7 Islam mewajib menuntut ilmu
F8 Pendidikan formal
F9 Istana, surau, pondok dll
F10 Pusat pendidikan formal terawal – Perlak Sumatera Utara
F11 Di Pattani – pelajar tempatan dan sekitar Asia Tenggara
F12 Aceh menggantikan Melaka
Mana-mana yang munasabah boleh diterima
iii) Bahasa dan kesusasteraan
F13 Tulisan Jawi
F14 Ulama ubah suai dari Al Quraan
F15 Tulisan rasmi
F16 istilah arab – Sultan, masjid, berkat digunakan
F17 Lahir sasterawan – Tun Seri Lanang
F18 Bahasa Melayu sbg lingua franca
F19 Bahasa Melayu sbg bahasa ilmu
iv) Cara Hidup
F20 cara hidup berorentasi islam – pakaian, tudung, songkok
F21 islam sbg ad-din
F22 islam ada cara hidup lengkap
F23 Konsep persaudaraan
F24 Konsep persamaan taraf
F25 amalan bersatupadu, gotong-royong
v) Kesenian vi Ekonomi
F26 Seni Khat F32 Baitumal di Aceh
F27 Seni bina F33 Sbg. perbendaharaan negara
F28 seni ukir F34 hasil dari zakat, sedekah
F29 Tulisan jawi – batu nisan – khat F35 Rajin bekerja
F30 Makan Naina Hisham – ada syair dari Parsi F36 Dilarang Mengemis
F31 Ayat Quraan – pada batu nisan F37 unsur halal – perniagaan
F38 jimat cermat
4. Cadangkan langkah-langkah bagi mengukuhkan Malaysia sebagai pusat kegiatan ekonomi Islam
F1 Hub Halal – eksport barangan halal – spt. Makanan
F2 Perbank Islam
F3 Hubungan ekonomi dengan negara Islam – MOU (kerjasama)
F4 Konsep Perniagaan Islam - spt. Akad dsb.
F5 Tiada unsur riba
F6 Islam sebagai panduan menjalankan urusan ekonomi
F7 Pusat Penyelidikan makanan, barangan halal – tiada unsur kotor – cth. Khinzir
F8 Pakar ekonomi Islam dilahirkan
F9 Pentadbiran berasaskan islam
F10 Berperanan dalam OIC membantu pembangunan ekonomi negara islam
F11 Sistem zakat dan haul di seragamkan
F12 Menyediakan kemudahan ekonomi moden
F13 Mengadakan forum Ekonomi Islam antarabangsa
F14 Membantu pendidikan di negara-negara islam
F15 Menerapkan nilai-nilai islam dalam segala kegiatan ekonomi secara keseluruhannya
*Mana-mana jawapan munasabah boleh diterima
5.Kejayaan Malaysia dalam menjadi sebuah negara Islam contoh (10 markah)
- Halal hub
-Negera wasatiah contoh
-Pengurusan Tabung haji
-Perbankkan Islam
- Universiti Islam Antarabangsa (UIA)
-OIC
-Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa
-Orang tengah menyelesaikan masalah di selatan Filipina dan selatan Thailand
-Penyertaan Malaysia dalam pasukan pengaman anatarabangsa
-Undang-undang syariah
-Penubuhan SPRM dalam menangani rasuah
-Penambahbaikan infrasturuktur untu kemudahan beribadat (masjid)
-Pegawa-pegawai syarak masjid dinaikkan elaun
-Jawatan mufti diiktiraf setaraf sebagai EXCO
-Pusat Wrisan Tamadun Islam
-Pusat Islam
-Muzium Kesenian Islam
6. Cabaran dan langkah menghadapi cabaran di abad ke 21 (10 markah)
i. Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia pada abad ke 21 bagi menjamin kemakmuran negara (5M)
- Perbezaan Undang-undang syariah di peringkat negeri.
- Persaingan perbankkan Islam dengan bank konvensional
- Penerapan tulisan jawi dan bacaan al-Quran bagi generasi muda
- Gejala sosial
- Penyalahgunaan teknologi ICT
- Campuran politik dalam menyelesaikan masalah rasuah
- Menginggalkan al-qwuran dan Sunnah (fahaman Wahabi)
- Ajaran sesat
- Golongan murtad
- Media Massa yang berbentuk hiburan dan berunsurkan lucah
ii. Nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi cabaran di atas (5M)
-Membincangkan dan meluluskan undang-undang syariah di peringkat parlimen/pusat
-Memberikan kesedaran tentang bahaya riba
-Mengadakan pertandingan /program di peringkat rendah/sekolah
-Menguatkan institusi kekeluargaan
-Penguatkusaan undang-undang di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia
- Peka terhadap ajaran sesat dan murtad
-Penghayatan al-Quran dan Sunnah
7. Nyatakan nilai-nilai murni atau iktibar yang diperolehi daripada perkembangan negara islam.
- Kedudukan Agama Islam bertambah kukuh
- Masyarakat Islam terbela
- Penerapan nilai-nilai islam lebih mudah
- Konsep dinar islam dapat dilaksanakan
- Hubungan dengan kaum lain lebih erat
- Barangan halal mudah diperolehi
- Mudah mempraktikkan kaedah ekonomi islam
- Dapat bantu negara islam yang mundur
- Rakyat bertambah makmur
- Negara tidak dipengaruhi ekonomi luar
8. Pengetahuan, Iktibar dan harapan masa hadapan Islam di Malaysia yang lebih gemilang
- Malaysia negara Islam terkenal di dunia
- perpaduan kaum terjalin
- Rakyat bertambah berdisiplin
- Penerapan nilai islam dalam pentadbiran
- Pemimpin islam yang disegani didunia
- menjadi pembela kepada negara islam lain
Pengumuman Kepada semua pelajar Tiingkatan 4:
Suarat Siaran KPM dan Format pengtaksiran boleh dirujuk di SINI
Format Instrumen Pentaksiran Mata Pelajaran Sejarah
1249/3 (Mulai 2003)
Jenis Instrumen
|
Tugasan (OPEN BOOK TEST)
|
Bilangan Tugas
|
Nota
Tema / Tajuk umum dimaklumkan kepada calon satu bulan sebelum tarikh
peperiksaan bagi Kertas 3.
Tajuk tugasan serta panduan menjawab diberi pada hari peperiksaan.
|
Markah
|
100
|
Wajaran
|
20%
|
Tempoh Ujian
|
3 jam
|
Konstruk Yang Diukur
|
Pengetahuan Kefahaman Mengaplikasi, Menganalisis,
Menilai, Menjana Idea
|
Cakupan
|
Sukatan Pelajaran Ting. 4 dan 5
|
Berikut adalah contoh tugasan yang akan diberikan kepada pelajar (SPM mulai 2013)
Terhad
Diberikan kepada calon sebulan lebih awal.
Cadangan Format Soalan Sejarah 1249/3
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
Tugasan untuk calon
TEMA 7 –HURAIAN SUKATAN PELAJARAN DAN BUKU TEKS SEJARAH TINGKATAN 4 BAB 3
TAJUK 7.2 – TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
Berdasarkan tajuk di atas calon dikehendaki melaksanakan tugasan berikut;
I. Calon boleh membuat rujukan daripada pelbagai sumber seperti buku teks,buku ilmiah, akhbar majalah, risalah, internet dan lain-lain.
II. Pada hari peperiksaan, calon hanya dibenarkan membawa masuk buku teks, buku ilmiah, akhbar, majalah dan risalah sahaja ke dalam dewan / bilik peperiksaan.
III. Bahan tersebut boleh digunakan sebagai rujukan untuk menjawab soalan.
Akan diberikan sebulan sebelum peperiksaan
Latihan modul sejarah tingkatan 4 DOWNLOAD
Nota Gerak Gempur Sejarah T4 Download
bolehkah saya minta skema jawapan bagi soalan ini?
ReplyDeletekalau boleh sila hantar ke emel saya: limhuiyi.i@gmail.com
bolehkah saya minta skema jawapan bagi soalan ini?? ^_^
ReplyDeletekalu boleh tolong hantar ke emel saya : celestialqueenie27@gmail.com
bolehkah saya minta skema jawapan bagi soalan ini?? ^_^
ReplyDeletekalau boleh hantar ke email saya..
farryieeza@gmail.com
bolehkah saya minta skema jawapan bagi soalan ini ?
ReplyDeleteini email sy syerahyahsin@gmail.com
tq ^.^
bole saya minta skema soalan ni? :) hanizzahnass@ymail.com
ReplyDeletetrimakasih ^^
Boleh saya minta skema jawapan bgi soalan ini?
ReplyDeleteIni email sya miroro75@gmail.com..
Boleh saya minta skema jawapan bgi soalan ini?
ReplyDeleteIni email sya miroro75@gmail.com..